​​​

تاریخچه ساخت و راه اندازی نیروگاه طوس 


نيروگاه طوس با 4 واحد بخاري 150 مگاواتي يكي از نیروگاه‌های ممتاز کشور و از بزرگترين مراكز توليد برق استان خراسان رضوی می باشد . این نيروگاه درجوار بارگاه حضرت علي ابن موسي الرضا(ع) در 12 كيلومتري شمال غرب مشهد مقدس ، حدفاصل دامنه كوه هاي بينالود و شهر توس(مدفن شاعر بلند آوازه ايران حكيم ابوالقاسم فردوسي) بنا شده است.

قرارداد احداث نيروگاه در مرداد ماه سال 1357 باشركت هاي براون باوري (Brown Boveri) و پاتله منعقد و در سال 1360 توسط شركت آلماني براون باوري بررسي ، اصلاح و شروع به احداث گرديد .

در سال 1361 نيز قرارداد ساخت بويلر نیروگاه با شركت اتريشي واگنربيرو (Wagner Biro) منعقد و عمليات اجرايي آن آغاز شد. نخستین واحد نیروگاه در آبان 1364 و دیگر واحدها تا پایان  1366 به شبکه  سراسری پیوسته و بهره برداري آنها آغاز شد .


قسمت های اصلی نیروگاه حرارتی طوس

بویلر

توربین

کندانسور(هوایی)

ژنراتور و تحریک

تاسیسات کمکی (حرارت مرکزی ، بویلر کمکی ، دیزل اضطراری ، سیستم آتش نشانی ، سیستم تهویه و گرمایش)

شیمی (هیدروژن سازی ، تصفیه بین راهی {CPP} ، سیستم آب آشامیدنی ، سیستم تصفیه آب ، آزمایشگاه سوخت و روغن


مشخصات بویلر در نیروگاه طوس 

بویلر نیروگاه طوس از نوع درام دار ، گردش طبیعی و فشار ثابت و دارای2 مجرا (2 pass) است.
فشار بخار زنده :   127 کیلوگرم بر سانتیمتر مربع
درجه حرارت  : 540 درجه سانتیگراد
حداکثر دبی بخار :  525 تن بر ساعت

بويلر
سوخت اصلي : گاز طبيعي
سوخت جايگزين : نفت كوره
دبي بخار خروجي : 525 تن در ساعت
فشار بخار درام  :  145  اتمسفر
تعداد مشعل : 9
ارتفاع سازه : 50 متر
شركت سازنده : واگنر بيرو

اجزای سیستم آب و بخار
سیستم آب و بخار معمولاً شامل اجزای زیر می باشد :

اکونومایزر

درام

سوپرهیتر

دی سوپرهیتر

ریهیتر

ساپورتینگ تیوب

واتر وال ها


آشنایی  مقدماتی با توربین بخار نیروگاه طوس 

توربین نیروگاه از 3 بخش متوالی (سیلندر) تشکیل شده است که بترتیب شامل بخش توربین فشار قوی (HP) ، بخش توربین فشار متوسط (IP) و بخش توربین فشار ضعیف (LP) . از هریک از این توربین ها زیرکش هایی برداشت شده که برای گرم کردن آب تغذیه (هیترها) بکار می روند.

ژنراتور
ژنراتور نیروگاه از نوع توربوژنراتورهای سنکرون بوده که با دور 3000 دور در دقیقه می گردند و ژنراتور به مجموعه سه گانه توربینهای ,HP  IPوLP به صورت مستقیم کوپل گردیده است. روتور ژنراتور از نوع بدون زغال و با قطب های صاف می باشد . سیم پیچ های استاتور و روتور در ژنراتور توسط گاز هیدروژن خنک کاری می گردد .

کندانسور هوایی در نیروگاه طوس
سیال خنك كننده : هوا
دبي نرمال كندانسيت : 361  تن در ساعت
فشار كندانسور :   0/273    اتمسفر مطلق
تعداد فن ها در هر واحد : 30 دستگاه
قطر تقریبی پره هاي هر فن : 6 متر
دماي طراحي  سیال : 66/5 درجه سانتي گراد